Tujuan asal blog ini ditubuhkan adalah untuk membantu pembaca berjimat namun masih boleh mencapai impian mereka di saat krisis ekonomi melanda negara. Save is not forget a fun things in life, we still spend but in reasonable cost. Price list dan costing sengaja dimasukkan di dalam entry untuk memberi gambaran kepada pembaca sejauh mana penjimatan yang boleh dilakukan dalam perbelanjaan harian mereka di Malaysia. Semoga dengan perkongsian ini dan blog seumpamanya akan memberi manfaat besar kepada pembaca, seterusnya mengubah taraf hidup mereka kepada lebih baik, insya Allah.

Semua kandungan blog ini adalah Hak Cipta Terpelihara. Sebarang kegiatan yang disyaki plagiatrisme akan dilaporkan serta-merta kepada SKMM. Dah pernah berlaku, I really meant it.

Popular Posts

Monday 13 April 2020

Nak sihat tak semestinya makan 'superfood'


Minyak kelapa, ikan salmon, avokado, olive oil, chia seeds, serbuk koko, rice malt syrup & susu tanpa lemak tiba-tiba menjadi popular dan digelar 'superfood'. Walaupun ia bagus untuk kesihatan, ia masih lagi mengandungi kalori yang tinggi.

Menurut pakar nutrisi, Lyndi Cohen "Superfoods membuat nutrisi kedengaran mudah. Kita suka peraturan ketika makan tetapi mula membencinya apabila terlalu rumit. Apabila kita mendapat tahu, "oh its superfood!" saya akan makan lebih banyak dan jadi lebih sihat"

Tiba-tiba kamu ketepikan buah pear dan beralih ke blueberry. And the celebrity factor makes these foods seem pretty extraordaniary too! Let's face it! Pernahkah kamu menelan minyak kelapa sebelum Miranda Kerr memberitahu dia membuat smoothie dicampur sesudu besar minyak kelapa?

Selain itu, superfoods ini berharga agak mahal dan sukar didapati menjadikannya makanan eksklusif. Bukan sahaja menambahkan belanja dapur, malahan superfoods kebanyakannya berkalori tinggi.

"Kesemuanya baik untuk kesihatan,tapi jika kamu hanya makan satu sahaja, kamu akan kehilangan zat atau kebaikan dari sumber yang lain" jelas Cohen. Beliau juga menegaskan bahawa "superfood" adalah marketing term dan bukanlah scientific term.

"Pakar nutrisi dan ahli sains tidak berbicara tentang superfoods. Ia adalah terma pemasaran (marketing term) yang digunakan untuk jual produk, nothing more"











No comments:

Post a Comment

Kalau suka tinggalkan komen =)