Tujuan asal blog ini ditubuhkan adalah untuk membantu pembaca berjimat namun masih boleh mencapai impian mereka di saat krisis ekonomi melanda negara. Save is not forget a fun things in life, we still spend but in reasonable cost. Price list dan costing sengaja dimasukkan di dalam entry untuk memberi gambaran kepada pembaca sejauh mana penjimatan yang boleh dilakukan dalam perbelanjaan harian mereka di Malaysia. Semoga dengan perkongsian ini dan blog seumpamanya akan memberi manfaat besar kepada pembaca, seterusnya mengubah taraf hidup mereka kepada lebih baik, insya Allah.

Semua kandungan blog ini adalah Hak Cipta Terpelihara. Sebarang kegiatan yang disyaki plagiatrisme akan dilaporkan serta-merta kepada SKMM. Dah pernah berlaku, I really meant it.

Popular Posts

Saturday 1 February 2014

8 Sebab Kenapa Saya Suka Bekerja di Syarikat Kecik

Bila rasa meroyan aku akan lepaskan pada penulisan... sebabnya hanya penulisan je aku boleh expresskan perasaan aku even benda tu takde kena mengena dgn apa yg aku royan kan, kikiki.. Oleh sebab sekarang i meroyan pasal kerjaya, so nak tulis jugak kenapa saya suka bekerja di syarikat kecik yang takde nama... Selama ni saya tak pernah bekerja di syarikat gergasi seperti GLC (Khazanah Nasional & subsidiaries) yang paling hebat pun public listed je. Pernah bekerja di syarikat Cine dan syarikat kecik Melayu. Sekarang di MNC (Mat Salleh). To be honest... saya paling seronok kerja di syarikat Melayu (syarikat kecik takde nama). Kedua kerja dengan Mat Salleh. Kurang suka kerja dengan Cine, tapi ada certain perkara much more better than Mat Salleh. Setiap benda ada pro-kontra la...jangan la gaduh-gaduh. Yang penting kita kerja mesti ikhlas dan sayang majikan kita. Bersyukur lah!


1. Rate Gaji Tinggi
Syarikat kecik staf sikit, jadi overhead kurang, mintak gaji tinggi senang dapat. Public listed staf ramai, mintak gaji tinggi majikan akan nego serendah-rendahnya... memang kedekut tak hingat

2. Bonus Banyak
Pengalaman saya kerja di Public Listed Co. bonus cuma sebulan je (sekadar buat syarat je takut staf mengamuk kot)... Masuk kompeni kecik je terus dapat merasa bonus 3 bulan. Wow!

Paling best kerja syarikat Chinese mesti syarikat bagi angpow sampai RM200.. Bila syarikat Chinese, subkon/supplier pun Chinese. So dapat lagi angpow tiap-tiap subkon kasik =)

Tapi kalau co chinese tu besar... dapat angpow RM20 je... tu pasal aku tak suka kerja syarikat besar sebab bonus dan angpow sikit.... kikiki

3. Fleksibel dari segi masa 
Boleh tolerate dengan bos. Bab-bab fleksibel ni memang tak boleh lawan kerja dengan syarikat ownernya Melayu.. memang terbaekkk

Kalau ofis tutup sebab renovation, teruss staf diberi cuti sampai hujung tahun. New year ofis bukak balik baru start kerja. Mode standby. Gaji jalan ye...kikiki

4. Kurang Terikat dengan Prosedur
Masa kerja di syarikat besar, claim petrol kereta kena isi form, attached resit, dapatkan sign approval dari manager, submit ke HQ dan tunggulah sebulan lebih untuk wang tersebut dilepaskan. Tu pun kena follow up, leceh.... Padahal kerja dah siap tapi kena tunggu lama untuk dapatkan balik duit sendiri. Jenuhhh. Tak suka tak suka

Kerja syarikat kecik, semua jenis claim cuma tinggal sua je resit kat manager, terus dapat CASH. Immediately. Best!

5. Senang Naik Pangkat
Sebabnya... bila staf tak ramai, dengan sendirinya bos kenal muka ko. Diorang ambil berat pasal kita sebab nampak sumbangan kita pada syarikat.

Lagi satu majikan boleh bagi kemudahan tanpa terikat pada gred tertentu terutama dari segi skop kerja. Yes, majikan akan suruh awak buat 3 jenis skop yang cover untuk 3 position sebenarnya... tapi gaji pun dia bayar untuk 3 skop! Sumpah pernah! Tu pasal i multi skill sebab berpeluang belajar banyak benda dalam masa yang singkat.

6. Banyak Benefit Kerana Kurang Persaingan
Ini pun best jugak. Staf dapat site visit ke Bangkok. Sorang lagi manager tu dapat visit factory ke US. Ko kalau masuk company besar, belum tentu terpilih untuk diberikan peluang keemasan sebegini. Mesti peluang dah dapat ke orang lain.

Masa Hari Raya Haji, syarikat i pernah bagi peruntukan RM400 untuk seorang staf untuk buat ibadah korban di tempat masing-masing. Apa yang kami buat kami satu ofis collect that money share untuk beli lembu dan upah korban. Buat setempat je di Shah Alam. Bagus tak majikan bagi pendedahan macam ni? Kalau tak sampai bila tak pernah buat korban kan? =)

7. Kurang Tekanan Bekerja
Aku tak pasti kenapa... tapi masa kerja di syarikat kecik memang takde tekanan. Bahagia sesangat.. maybe sebab bila kurang orang, kuranglah ragam, maka kuranglah politik pejabat. Politik pejabat akan buatkan ko rasa nak berenti kerja even ko takde masalah dengan kerja tu sendiri. Betul tak?

8. Gaji Awal
Ini antara yang terpenting... kalau bekerja di syarikat besar selalunya gaji 1hb, atau hari terakhir untuk bulan tu sama ada 28hb, 30hb atau 31hb. Kerja syarikat kecik selalunya gaji awal iaitu 28hb. So senang nak planning duit kita...

Aku kalau orang panggil kerja tapi kalau syarikat tu gajinya 31hb, 1hb, atau 7hb memang aku takkan pergi interview langsung. Sebab dah ada experience kan... payah weii


Paling best kerja sendiri je takpun full time housewife kan? Tak payah pening-pening kena tembakkk je dengan client. Tapi kalau keperluan hidup mendesak untuk bekerja terpaksa lah kan... dah la kadang-kadang terpaksa jadi black sheep, dugaannnn... bertahan pun sebab sayang kawan-kawan =)


Baiklah itu je buat masa sekarang ni. Saya tulis entry ini untuk membuka mata employee agar boleh pilih syarikat yang terbaik tetapi masih lagi boleh dapat mode yang menguntungkan. Kerja senang duitnya lumayan... siapa tidak mahu?

Oleh itu masih lagi berebut untuk dapatkan tempat di syarikat ternama? Renung-renungkan dan selamat bekerja =)




1 comment:

  1. Ada yang betul ada yang kurang betul. Contoh bonus 3 bulan. realiti, syarikat saya 1 bulan je. the rest masuk poket owner. kuat betul bos sedut duit kan? gaji tinggi kalo keje bahagian operation. tapi kalau bahagian support mcm admin ke.. yang hado :) kalau terkena syarikat kecik yang jenis tak hormati polisi atau SOP, semua benda dilanngar. memang pening. saya lebih percaya kepada rezeki tuhan saja. insya allah.. semua orang dah bahagian rezekinya :)

    ReplyDelete

Kalau suka tinggalkan komen =)