Tujuan asal blog ini ditubuhkan adalah untuk membantu pembaca berjimat namun masih boleh mencapai impian mereka di saat krisis ekonomi melanda negara. Save is not forget a fun things in life, we still spend but in reasonable cost. Price list dan costing sengaja dimasukkan di dalam entry untuk memberi gambaran kepada pembaca sejauh mana penjimatan yang boleh dilakukan dalam perbelanjaan harian mereka di Malaysia. Semoga dengan perkongsian ini dan blog seumpamanya akan memberi manfaat besar kepada pembaca, seterusnya mengubah taraf hidup mereka kepada lebih baik, insya Allah.

Semua kandungan blog ini adalah Hak Cipta Terpelihara. Sebarang kegiatan yang disyaki plagiatrisme akan dilaporkan serta-merta kepada SKMM. Dah pernah berlaku, I really meant it.

Popular Posts

Sunday 26 October 2014

Siapa Kata GST Tidak Membebankan Rakyat?

Tadi aku pergi daftar peperiksaan untuk kursus profesional. Terkejut sangat aku bila baca jadual terbaru untuk tahun depan, bahawa apa-apa transaksi bermula April 2015 akan dikenakan GST sebanyak 6%. Maknanya, kalau kursus tu yuran pendaftarannya 4,000 maka akan kena cukai tambahan sebanyak RM240. Maknanya ko bayar RM4,240. RM240 tu rugi buta-buta je buat perserta kursus. Gila kan?

So pasni dah takde freedom lagi kalau nak belajar dan tambah ilmu untuk pembangunan modal insan. Ye lah, nak tuntut ilmu pun kena cukai jugak. So pasni tak payah la belajar.. yang perempuan pergi grooming ke apa buru lelaki kaya.... tak payah susah2 belajar... habis nak belajar pun kena cukai!! Lama-kelamaan..... biar perempuan Malaysia jadi BIMBO. Beauty without brain. Itulah kesan yang kerajaan kita mahu selari dengan dasar yang mereka sendiri implement.

Thanks sudi baca :)



1 comment:

  1. aikkk selalu keluar iklan kat tv tu kata pendidikan tak kena GST.... ni da lain plak kan...

    ReplyDelete

Kalau suka tinggalkan komen =)